۶ ویژگی مهم کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه»
جولای 28, 2020
تبیین عملیاتی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در یک کتاب
آگوست 9, 2020

امام باقر(ع) ترکیب دنیاداری و دین‌داری را به زیباترین شکل نشان دادند

یک استاد حوزه علمیه گفت: امام باقر(ع) به زیباترین شکل ترکیب دنیاداری و دین داری را نشان دادند تا مردم ببینند که می‌توان تلاش کرد و در زندگی دنیا درمانده نبود و در عین‌حال عالی‌ترین جلوه‌های معنویت و بندگی را به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی انسان‌ها حقیقتی را نشناسند، ممکن است آن حقیقت را واژگونه کنند و برخی افراد با افراط و تفریط خود که ویژگی جاهل است، دچار زهد افراطی می‌شوند به گونه‌ای که گویا باید با تمام مظاهر زندگی دنیایی مبارزه کرد. مانند کسی که در مدینه به امام باقر(ع) که در حال کار کشاورزی بودند، اعتراض کرد که چرا اینقدر کار می‌کنند و برخی نیز به قدری به دنیا می‌چسبند و دلبسته به آن می‌شوند که آخرت برای آنها معنا ندارد.

وی با اشاره به اصلاح ذهنیت جامعه از طریق سیره امام باقر (ع) افزود: اگر فرهنگ و سیره آن حضرت نبود، مومنان گرفتار افراط و تفریط‌های سنگین می‌شدند. 

وی از ضرورت به کارگیری سیره حضرت به عنوان یک الگو در میان جامعه یاد کرد و گفت: امام پنجم ترکیب دنیاداری و دینداری را به زیباترین شکل در مقابل چشم روزگار گذاشتند. امام صادق (ع) فرمود هر گاه مساله‌ای باعث نگرانی پدرم می‌شد، آن حضرت اعضای خانواده را جمع کرده و مشغول دعا می‌شدند تا آنان آمین بگویند و این سیره عملی امام نشان می‌دهد که خانواده به عنوان کانون معنویت مطرح است.

رسیدن به کمال در سایه شناخت و صبر و اندازه‌گیری.

زارعی با بیان روایتی از امام باقر (ع) گفت: همه کمال در سه موضوع جلوه می‌کند که اولین موضوع شناخت عمیق دین است. این شناخت تاثیر بسیار برجسته‌ای دارد تا انسان به کمال برسد. این که انسان رابطه خود با خدا، خودش، مردم و طبیعت را بر اساس یک دیدگاه الهی و توحیدی بفهمد، باعث نزدیک شدن به کمال می‌شود و اگر بدانیم چرا خدا بیماری، مرگ و آزمون‌های مختلف را در زندگی ما قرار داده یا پیامبران برای چه آمده‌اند، سبب می‌شود تا به عنوان یک موجود کامل به سمت کمال نهایی حرکت کنیم.

وی از صبر بر حوادث و شرایط ناگوار به عنوان دومین موضوع برای رسیدن به کمال یاد کرد و گفت: صبر به معنای وادادگی و تسلیم در مقابل حوادث نیست بلکه به معنای استقامت ورزیدن و خود را نباختن برای رسیدن به درجات عالی است. یعنی کسی که بتواند در این شرایط بهترین تصمیم‌ها را بگیرد و حق را بشناسد و پای آن بایستاد.

این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: در این شرایط که بیماری کرونا همه جهان را در برگرفته و بسیاری از مردم ایران را دچار مشکلات و تنگناها کرده، نیازمند رفتاری صبورانه هستیم. یعنی بدانیم در مقابل بیماری چه کنیم و چه وظیفه‌ای داریم و دیدگاه علمی چیست و حق مطلب کدام است و وقتی فهمیدیم آنگاه صبورانه مقاومت کنیم و در این شرایط ناگوار از پا درنیاییم. گاهی مبارزه با عوامل انحطاط آفرین و فساد آفرین در جامعه نیاز به استقامت دارد صبر اینجا جلوه دوم کمال است.

وی اندازه گیری برای زندگی را به عنوان سومین نکته برای رسیدن به کمال دانست و گفت: همه زندگی انسان باید بر اساس اندازه گیری‌ها باشد و نباید زندگی انسان بی حساب و کتاب باشد. ما باید در زندگی بسنجیم و ببینیم کدام حجم از زندگی ما ارزش بیشتری دارد و نیازمند جدیت بیشتری هست و آنگاه بر ساس آن عمل کنیم.گاهی زندگی انسان‌ها بدون برنامه ریزی و سنجش صحیح اتفاق می‌افتد و گاهی افراد ساعت‌ها از عمر خود را پای اموری که ارزشی ندارند، تباه می‌کنند و لذا این تقدیر معیشت نیست و تقدیر این است که زندگی بر اساس سنجش‌های صحیح شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام جشنواره عزم باورها